فیلم سینمایی رویای سهراب تابستان اکران میشود
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۷۱۲۹۴
علی قویتن، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی رویای سهراب گفت: با صحبتهایی که با پخشکننده و سازمان سینمایی داشتهایم، قرار شده بعد از دهه اول محرم در اواسط تابستان اگر شرایط مهیا بود فیلم را اکران کنیم.
علی قویتن درباره ساخت و حضور بینالمللی فیلم «رویای سهراب» که به بخشی از زندگی سهراب سپهری میپردازد و او خود به عنوان بازیگر نقش اصلی در آن حضور دارد، گفت: «رویای سهراب» درباره یک شاعر نامدار و محبوب ایران است و قطعا مردم دوست دارند در فیلمی از «سهراب سپهری»، روایتی از او ببینند که در تصوراتشان هست و از جهاتی هم ما ملزم هستیم که زوایای دیدهنشدهای را از شخصیتی چون سهراب نشان بدهیم و این تقابل، کار فیلمساز را سخت میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قوی تن با باشاره به اینکه این فیلم به ابعاد مختلف شخصیتی و زندگی سهراب میپردازد، اظهار کرد: فیلم «رویای سهراب» یک فیلم بیوگرافی نیست بلکه راوی زوایای پنهان و دیده نشدهای از سهراب سپهری است.
این کارگردان سینما تصریح کرد: از سال ۹۰ دغدغهام بود و دوست داشتم فیلمی درباره «سهراب سپهری» بسازم. دلیل سالها توقف و تعمق من این بود که فکر کردم اگر فرد دیگری این توان، دغدغه و تمایل را دارد، درباره سهراب فیلمی بسازد اما در نهایت قرعه به نام خود من افتاد. آخر سال ۹۶ برنامهریزی کردیم تا پیشتولید را شروع کنیم و در اواخر بهار ۹۷، فیلمبرداری فیلم پس از صدور پروانه ساخت از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به طور رسمی شروع شد و فیلمبرداری فیلم در کاشان و حوالی کاشان بهانجام رسید.
وی ادامه داد: حساسیتهایم در ساخت فیلم براساس یافتههای تحقیقاتیام و اینکه بتوانم از این شاعر پرآوازه تصویری درست ارائه دهم، بیشترین دغدغهام در «رویای سهراب» بود. از طرفی تلاش کردیم تا کار بازیگران فیلم (که از بین چهرههای پرکار و شناختهشده انتخاب شده بودند) در مدت زمانی که برای فیلمبرداری درنظر گرفته بودیم به اتمام برسد، اما قرارداد بازیگران فیلم تمام شد و کار به دلیل حساسیتهایی که ذکر کردم به اتمام نرسید.
قویتن در ادامه گفت: سال گذشته به جشنواره فیلم فجر نزدیک شده بودیم و پیشنهادهایی جهت ارائه و شرکت فیلم در جشنواره مطرح شد اما از نظر من، فیلم کامل نبود و در واقع با آن چیزی که فکر میکردم باید باشد، فاصله داشت. در ادامه، در سال ۹۹ فرصتی دست داد تا گروه بازیگران و عوامل فنی را باردیگر دعوت به همکاری کردم و ۱۲ روز وقت گذاشتیم تا مرحله دوم فیلمبرداری انجام شود. سپس تدوین، صداگذاری و تصحیحرنگ و… به انجام رسید و سرانجام فیلم آماده نمایش شد.
علی قویتن که به تازگی پروانه نمایش فیلم جدید خود را دریافت کرده است، بیان کرد: نظرمان این بود که فیلم در سال گذشته اکران شود اما با وجود اینکه «رویای سهراب» فیلمی است که مردم دوست دارند آن را در زمان مناسبی ببینند، شرایط اکران سینماها به گونهای است که گویا سینماهای سرگروه تغییری داشتهاند و ماجراهایی که در جشنواره فیلم فجر رقم خورد، ما را بر آن داشت که جایگاه جشنوارهای فیلم «رویای سهراب» را نیز در نظر بگیریم و این فیلم را اول در جشنوارهها و فستیوالهای معتبر شرکت دهیم و سپس در اولین فرصت اکران داخلی آن را فراهم سازیم. در این زمانه سخت ما جرأت کردیم و دو سال برای ساخت یک فیلم فرهنگی از مال و جانمان مایه گذاشتیم، حالا میماند که در این گیرودار عجیب و غریب، سکاندارها و اختیارداری سالنهای سینماها چطور همراهی کنند تا فیلم برای مردم به نمایش درآید.
وی همچنین با اشاره به حضور در جشنوارههای خارجی گفت: رویای سهراب در ۵ جشنواره مختلف و معتبر از جمله چین، هند، تاجیکستان، ازبکستان نمایش داده شده است و مخاطبان مردمی استقبال فوقالعادهای از آن کردند.
این کارگردان بیان کرد: مسئولان بنیاد سینمایی فارابی در دوره گذشته، دوستانه همراهی کردند و نشان دادند که به دنبال تولید فیلمهای ارزشمند و فرهنگی هستند و فقط شعار نمیدهند. الحق و الانصاف در زمان ساخت فیلم سینمایی «رویای سهراب» مشوق ما بودند و احساس میکردیم حمایتی پشت این نوع سینماست. امیدوارم سکانداران سالنهای سینمایی کشور و همچنین مسئولان جشنوارههای داخلی، فیلمهای فرهنگی را به بهای سرگرمی تماشاگران رها نکنند، چون ما باید مخاطب بسازیم. متاسفانه در این سالها ما سینماگران باعث شدیم ذائقه مخاطبان به سمت آثار کمدی و سطحی برود و این کار تهدیدی برای سینمای ایران محسوب میشود.
قویتن با اشاره به تحقیق و پژوهش طولانی این فیلم افزود: «سهراب سپهری» در سپهر ادبیات ایران از جایگاهی ویژه برخوردار است که بخشی از آن به تصویرسازی و سبکروایی او برمیگردد و بخشی به روایت صمیمانه و زبان نرم و پاک وی که تلاش کردیم در فیلم وجود داشته باشد. شاید مردم ما کمتر در جریان باشند اما اکثر کتابهای سهراب به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده و آنقدری از شاخصههای اثرگذاری و برقراری ارتباط جهانی برخوردار بوده که فکر میکنم حتی فیلم «رویای سهراب» پتانسیل نمایش خارجی هم داشته باشد.
این کارگردان سینما تاکید کرد: مکاشفههای شاعرانه «سهراب سپهری» در نقاشی هم نمود داشت و او را صاحب سبکی متفاوت کرد؛ به طوری که علاوه بر اینکه وجه شاعرانگی سهراب به او جایگاهی ممتاز بخشیده، آثار نقاشی او همچنان منحصربهفرد هستند و نامش را به عنوان رکورددار قیمت نقاشی مدرن ایرانی در حراجهای هنری به ثبت رسانده است.
وی با بیان اینکه عشق به ریشههای هویتی در کنار حرکت به سمت نگاهی مدرن از ویپگیهاس سهراب است، تصریح کرد: اینها همگی رازی است که سبب میشود بر طرفداران سهراب در نسلهای جدید هم همچنان اضافه شود. به نظرم تولید فیلمی درباره «سهراب سپهری» در سینمایی که کمتر به شعر و ادب خود توجه داشته، اتفاقی مثبت است که میتواند دریچهای تازه را در رابطه نسل جدید با سینما بگشاید.
علی قوی تن در پایان تاکید کرد: امیدوارم شرایط سینما به گونهای پیش برود که ما در زمانی مناسب و مهیا این فیلم را روی پرده سینما نمایش دهیم.
علی قوی تن، بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری، مهدی سلطانی، ابوالفضل میری، مینا جعفرزاده، حسین محمدیان، فروغ امجدی، ابوالفضل میری، غزاله اکرمی، داود خلیلی، حسن علیرضایی، مرتضی مرتضایی، شادی عزیزی، مهرداد داوری و فاطمه کرمپور بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
منبع: ایران اکونومیست
کلیدواژه: فیلم سینمایی رویای سهراب سهراب سپهری علی قوی تن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۷۱۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش نوآوران در آینده ایران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دومین روز از نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ در بخش «ایستگاه آینده» این نمایشگاه که در سالن نوآوران برگزار میشود، سیدمحمد بهشتی ایرانشناس و فرهنگپژوه و میترا فردوسی پژوهشگر مطالعات فرهنگی و ارتباطات نوآوری درباره نقش نوآوری در آینده ایران گفتوگو کردند.
در پنل «ایران آینده و نقش نوآوران در آن» مسئله آیندهپژوهی و خلق نوآوری، مورد بررسی قرار گرفت.
میترا فردوسی در ابتدای این پنل به نوآوریهایی اشاره کرد که مردم ایران خلق کردهاند.
به گفته فردوسی، پست یک نوآوری ایرانی است، چون در گذشته، ایرانیان اعتمادبهنفس ارائه ایدههای نوآورانهشان را داشتهاند، اما در حال حاضر بیشتر نوآوریها از دیگر کشورها وام گرفتهشدهاند. او همچنین گفت که برخی از نوآوریهای ایرانی در کشورهای خارجی استفاده میشود بدون آنکه خودمان
نقشی در ارائه آن داشته باشیم. بهطور مثال، فناوری قنات ایرانی اکنون در بعضی ازشهرهای اسپانیا، مورد استفاده قرار میگیرد.
بهشتی نیز در این پنل توضیح داد که در حال حاضر مردم ایران دچار روزمرگی شدهاند و روزمرگی سبب شده تا آیندهای را برای خودمان متصور نشویم و از رویاهای دیگران برای زیستن استفاده کنیم.
بهشتی، معتقد است که ما گاهی بهجای رویاپردازی، رویای دیگران را محقق میکنیم. او با یک مثال در این زمینه توضیح داد و گفت: کسانی که به قله اورست میروند، معمولاً با خودشان افرادی را میبرند که وسایلشان را حمل کنند. نام این کولبران در فهرست کسانیکه اورست را فتح کردهاند، نمیبینیم، چون رویای این افراد فتح قله اورست نبوده است. در کشور ما هم نوآوران، رویای خلق محصولی جدید را ندارند و معمولاً نقش کولبران اورست را ایفا میکنند.
در ادامه این پنل، بهشتی به زیستبوم استارتآپی ایران اشاره کرد و گفت: اگر ویز راهاندازی نمیشد، آیا نشان و بلد راهاندازی میشدند؟ اگر آمازون نبود آیا دیجیکالا داشتیم؟ اگر اوبر نبود، آیا اسنپ و تپسی در ایران تاسیس میشد؟ قصد ندارم از ارزشهای این کسبوکارها کم کنم؛ حرفم این است که ما خلاقیت و نوآوری را از یاد بردهایم و درگیر روزمرگی شدهایم.
وی اضافه کرد: این فرهنگپژوه و ایرانشناس، در ادامه صحبتهایش گفت که خیالپردازی در ایران سرکوب شده و به همین دلیل رویای ایرانی را در جهان نمیبینیم و تبدیل به مصرفکنندگان رویای غربی شدهایم.
وی گفت: هر حوزه فرهنگی باید رویای خودش را داشته باشد و باید تفاوتهای فرهنگی را در خلق محصولات جدید، جدی گرفت. بهشتی افزود: برای ساخت هر محصول نوآورانه باید به فرهنگی که آن محصول در آن خلق میشود، توجه کرد.» او همچنین درباره تکنولوژی و خاصیت آن خاطرنشان کرد: «تکنولوژی نسبت به محیط، تهاجمی است و تسلط دارد. تکنولوژی تدبیری است که به انسانها کمک میکند کاری را سریعتر و آسانتر انجام دهند.
بهشتی، ایران را سرزمین بحرانها و بیقراری خواند و گفت: جای خالی کیمیاگری و شاعری ایرانی در جهان امروز حس میشود و راه رسیدن به آیندهی نوآورانه در ایران، رجوع به ایرانی بودنمان است. همانطور که کرهایها با باور به کرهای بودنشان توسعه فرهنگی و اقتصادی را تجربه کردند.
انتهای پیام/