فيلم «زنده با شب»؛ گانگستري با قلب طلايي
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۳۳۹۹۰۲
خبرگزاري آريا - روزنامه صبا - آرش واحدي: در 10 سالي که بن افلک رو به فيلمسازي آورده است بهخوبي نشان داده که پروژههايش را بسيار هوشمندانه و هنرمندانه انتخاب ميکند. او با هدف قراردادن دو جنبه مهم دنياي سينما يعني مسائل هنري و خلاقيت در ابراز آنها و موفقيت در گيشه توانسته است به جايگاهي مشخص در فيلمسازي دست يابد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در اولين تجربه کارگردانياش به سراغ رمان نويسنده مشهور آمريکايي دنيس لهان«عزيز از دسترفته» رفت، که اولين قدم محکم افلک در عالم فيلمسازي بود؛ فيلمي قدرتمند که ساختار پيچيده و خلاقانه آن توانست توجه بسياري را به استعدادهاي نهفته افلک جلب کند، سپس فيلم «شهر» از راه رسيد، اثري گانگستري که نشان داد افلک بهخوبي ميتواند يک خط داستاني ساده و کلاسيک را تعريف کند و حتي هيجان را به رگهاي مخاطبان تزريق کند. سپس نوبت به «آرگو» رسيد، فيلمي که تا حدودي از روي يک داستان واقعي برداشت شده بود و در مراسم اسکار با موفقيت عمل کرد.
نکته جالب توجه اينجاست که به نظر ميرسد خود افلک نيز علاقهاي به ساخت آثار پرحاشيه يا حتي پرهزينه ندارد، بسياري از علاقمندان سينما پس از «آرگو» در انتظار تماشاي اثر بزرگ و بحثبرانگيز ديگري بودند ولي افلک با فاصلهاي چند ساله به حيطه آشناي خود بازگشت و اثر ديگري از دنيس لهان را براي بازگرداندن به فيلم انتخاب کرد. با اين وجود باز هم انتظار ميرفت که بن افلک اثري نظرگير بسازد و اثر گانگستري جنايي قابلتوجهي ارائه دهد اما متعجب ميشويم وقتي «زنده با شب» را تنها روحي خسته از يک فيلم بزرگ ميبينيم. فيلم بهشدت دستکاري شده است، داستان با گشادهدستي توسط افلک از روي رمان اقتباس شده است. نکته جذاب قضيه اينجاست که فيلم تمام ارکان يک فيلم فوقالعاده را دارد، حتي تمام نکات کليدي آن نيز بهصورت صحيح سرجاي خود قرار دارند اما فيلم نميتواند انتظار مخاطبان را از رماني نگارش شده توسط لهان و فيلمي ساخته شده توسط افلک برآورده کند.
«زنده با شب» فاقد شورو هيجاني است که همه ما پيش از ساخته شدن چنين اثري انتظار داشتيم. فيلم داراي ضرباهنگ بسيار کندي است، اين مسئله به اندازهاي چشمگير است که شما حتي ميتوانيد در ميانه فيلم به پيامها و منظورهاي خالقان اثر فکر کنيد و بعد از چند دقيقه به جريان داستانگويي بازگرديد، اين درصورتي است که شما با تماشاي اثري چون «عزيز از دسترفته» حتي لحظهاي فرصت چشم برگرداندن از تصوير را نداريد و با سرعت شاهد هجوم اتفاقات بهسوي خود هستيد.
در هر صورت شايد مشکل اصلي «زنده با شب» را بتوان در شخصيتپردازي کاراکتر محورياش جستوجو کرد، در حقيقت برداشت افلک بهعنوان فيلمنامهنويس اثر، از يک ضدقهرمان کلاسيک کمي کهنه به نظر ميرسد. ماجراهاي فيلم بر محور شخصيتي با نام جو کولين (با نقشآفريني افلک) ميگردد، پسر بيباک و سرکش يک پليس ايرلندي (با نقشآفريني برندان گليسون) در بوستون آمريکا، جو که در جواني راهي جنگ جهاني اول ميشود بسيار زود اين عمل را کاري بيهوده و بيدليل مييابد، او از جنگ بازگشته و از سران کشورش بهخاطر عازم کردن جوانان به جنگ دلگير است، جو پس از مدتي گروه کوچکي براي خود دستوپا ميکند و شروع به دستبرد زدن به بانکها و قمارخانهها ميکند، اين درحالي است که جو و گروهش علاقهاي به وارد شدن در عالم جرم و جنايتهاي سازمانيافته در بوستون ندارند، اما ديري نميگذرد که يکي از روئساي مافياها با نام جيمز وايت (با نقشآفريني رابرت گلنيستر) سر راه آنها قرار ميگيرد.
در همين حين جو شيفته دختري در گروه وايت ميشود، اين دختر که اما گولد (با نقشآفريني سيهنا ميلر) شور و هيجان را به زندگي جو بازبرميگرداند، مشکل اينجاست که اين رئيس مافياي بيرحم ايرلندي حساسيت زيادي روي اما دارد و با برملا شدن رابطه عاطفي آنها ممکن است هر دو را به فجيعترين شکل به قتل برساند. با مرور زمان علاقه جو به اما بيشتر ميشود و کار بهجايي ميرسد که تصميم ميگيرد با وي فرار کرده و در شهري خلوت زندگي آرامي را آغاز کند، در همين حين رئيس مافياي ايتاليايي نيز وارد ماجرا شده و اعلام ميکند حاضر است هر آنچه که جو نياز دارد را در اختيارش قرار دهد به شرطي که آنها جيمز وايت را به قتل برسانند.
جو که علاقهاي به رقابتهاي پنهان دنياي جرم و جنايت ندارد، اين پيشنهاد را قبول نميکند. شب موعود فرا ميرسد و جو بههمراه اما قرار است بوستون را ترک کند، ولي اتفاقي ديگر رخ ميدهد و جيمز وايت که گويي مدتي است از جريان خبردار شده آنها را در دام مياندازد؛ بر اثر ضربوشتم بسيار هولناکي، جو راهي بيمارستان ميشود و در آنجا متوجه شده که اما گولد کشته شده است. جو که بهدليل سرقت از بانک نيز تحتتعقيب پليس است پس از بيمارستان راهي زندان شده و با پا در مياني پدرش پس از سهسال زندان آزاد ميشود. او که قصد گرفتن انتقام دارد پس از رهايي از زندان مستقيم بهسوي دفتر رئيس مافياي ايتاليايي رفته و پيشنهادش را با وقفهاي چند ساله ميپذيرد و...
همانگونه که پيشتر گفته شد يکي از مشکلات اصلي فيلم شخصيت محورياش است، جو گانگستر بيرحمي است که بهشکل عجيبي درستکار و نجيب است، ما نميتوانيم چنين شخصيتي را بپذيريم زيرا اين خصيصهها در ژانر گانگستري کمي غريب و باورناپذير بهنظر ميرسد. ماندگارترين کاراکترهاي ژانر گانگستري اشخاصي بودند که شخصيتهايي پيچيده داشتند، اشخاصي که بسيار خاکسترياند و حتي کفه اعمال شريرانه آنها در مقابل اعمال خوبشان سنگينتر است؛ براي مثال توني مونتانا در «صورت زخمي« که يکي از ماندگارترين شخصيتها از اين منظر محسوب ميشود. نااميدي از فيلم «زنده با شب» از همين نکته نهچندان کوچک آغاز ميگردد، ما کاراکتر محوري فيلم را باور نميکنيم، زيرا او هيچ وجه ديگري جز خوبي و شرافت ندارد، او حتي علاقه زيادي به مشروبات الکلي يا مواد و حتي سيگار ندارد و حتي در مواقعي پايبند به اصول مذهبي نيز بهنظر ميرسد. در حقيقت ما در «زنده در شب» تنها ميشنويم که او آدم شرير و قلدري است و هيچگاه مجال تماشاي آن به مخاطب داده نميشود.
در نهايت بايد گفت که فيلم «زنده با شب» پتانسيل مناسبي براي مبدل شدن به اثري ماندگار را دارد اما هيچگاه جدي نميشود و بيشتر شبيه به يک اثر فوقالعاده باقي ميماند. فيلم از قدرت ستارههاي پر نام و نشان بازيگرياش نيز استفاده درستي نکرده است، کريس کوپر، الي فانينگ، زويي سالاندا و حتي برندان گليسون بازيگران کارآمدي هستند که در طول روايت کند و خستهکننده افلک از رمان دنيس لهان تلف شدهاند.
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۳۳۹۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آمار عجیب پرسپولیس در هفتههای اخیر
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در شرایطی که لیگ به هفتههای حساس خود رسیده و تیمهای مدعی در انتظار لغزش حریف هستند، پرسپولیس وارد ماجرای عجیبی شده است. آنها طی هفتههای اخیر محرومیتهای عجیبی را تجربه کردهاند که شاید روی سرنوشت آنها نیز تاثیرگذار بوده باشد.
به نقل از ورزش سه اولین محرومیت بعد از حرکت غیرورزشی دانیال اسماعیلی فر در جشن گل بازی با نفت آبادان رقم خورد. بازیکن بااخلاق پرسپولیسیها که متانت او کاملا طی دوران فوتبالیاش مورد ستایش اهالی فوتبال قرار گرفته بود، در آن لحظه و بعد از اتفاقاتی که علیه خود دید، از کوره در رفت و با انجام حرکتی غیرورزشی، شرایط محرومیت خود را فراهم ساخت.
او که در نیم فصل دوم جزو بازیکنان آماده و تاثیرگذار تیمش محسوب میشود و در صدر جدول گلسازان این تیم قرار دارد، به این ترتیب بازی حساس با سپاهان را از دست داد تا اوسمار در پست مدافع راست از وحدت حنانوف سود ببرد که به تازگی از مصدومیت باز گشته بود و دقایق حضورش در ترکیب این تیم پیش از این بازی شاید به 200 دقیقه هم نمیرسید.
بازیکن بعدی امید عالیشاه بود که در درگیری عجیبی در جدال با سپاهان قرار گرفت و با کارت قرمز مواجه شد. عالیشاه در شرایطی که بازیکنان سپاهان او را دوره کرده بودند، اسیر حرکت فریبنده دابو شد و در برخوردی که با مدافع طلاییپوشان داشت با کارت قرمز مستقیم مواجه شد. غیبت او هرچند برای پرسپولیس برابر نساجی دردسرساز نشد اما انتظار میرفت کاپیتان سرخها در استادیوم آزادی کمی حرفهای تر و خویشتندارتر رفتار میکرد و حتی شرایط اخراج حریف را با حرکتی مشابه فراهم میکرد تا تیمش شانس بیشتری برای کسب برد خانگی حساس داشته باشد. پرسپولیس در ثانیههای پایانی این بازی و در شرایط 10 نفره شانس آورد که یک موقعیت طلایی حریف نیز تبدیل به گل نشد و آنها توانستند رقابت را همچنان دنبال کنند.
و در نهایت سروش رفیعی؛ هافبک فانتزیست سرخها که اکنون وظیفهای فراتر از یک بازیکن در این تیم دنبال میکند، طی هفتههای اخیر بازی با خشونت را نیز به کار خود اضافه کرده است و هرچند کارت زرد دوم او برای جلوگیری از ایجاد موقعیت حریف بود، اما با توجه به تجربه سالها بازی در سطح اول فوتبال ایران و آگاهی از این موضوع که پیش از این خطا نیز یک کارت زرد دارد، شاید میتوانست بهتر عمل کرده و به این شکل تیمش را 30 دقیقه تحت فشار شدید حریف و 10 نفره قرار ندهد. شماره هفت پرسپولیسیها هم البته خوش شانس بود که اوستون اورونوف در روز فوق العادهاش با گل خود زمینه کسب سه امتیاز طلایی سرخها را در قائمشهر شکل داد و به این ترتیب او تنها بازی بعدی تیمش مقابل هوادار را غایب خواهد بود.
باید دید ادامه لیگ در هفتههای حساس باقیمانده برای این تیم به چه شکل دنبال خواهد شد و این موضوع توسط اوسمار و دیگر اعضای کادرفنی این تیم مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در ادامه مسیر به چالشی دردسرساز برای آنها تبدیل نشود یا خیر.
257 251
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903983